• iconTerazije 27/II, Beograd
  • iconinfo@cpsacademy.edu.rs

Radno vreme : Ponedeljak - Petak 08:00 - 15:30

icon

Pozovite nas

+381 63 401 462

6 naznaka da biste bili odličan posrednik

Blog

6 naznaka da biste bili odličan posrednik

Kada ljudi žele da zadrže pravne sporove van suda i iza zatvorenih vrata, često se okrenu medijaciji.

Postoji mnogo razloga zbog kojih je medijacija postala popularna kao oblik alternativnog rešavanja sporova. Ono što je najvažnije, generalno košta manje od sudskog spora i daleko je fleksibilnije.

Medijacija je dobrovoljna, ishod nije pravno obavezujući, a za razliku od suprotstavljenih stranaka u sudnici, medijacija se fokusira na rešenja koja zadovoljavaju sve uključene.

Ali okupljanje suprotstavljenih strana i pomaganje nepoverljivim ljudima da pronađu zajednički jezik je daleko izazovnije nego što zvuči.

Posrednicima je potreban složen set veština kako bi se osiguralo da se proces pokaže vrednog truda, a da učesnici odlaze zadovoljni ishodom.

Razmišljate o pohađanju obuke za medijaciju i pitate se da li imate prirodnu sposobnost za rešavanje sukoba?

Počnite tako što ćete proceniti svoje veštine u ovih 6 ključnih oblasti. Ako ste jaki u svakoj od ovih kompetencija, imate dobre šanse da postanete veoma efikasan posrednik.

  1. 1. POSEDUJETE VISOK NIVO EMOCIONALNE INTELIGENCIJE

    Ljudi sa visokim nivoom emocionalne inteligencije (EQ) su dobri u „čitanju“ razmišljanja i stavova drugih ljudi.

    Ovaj uvid im pomaže da formiraju veze i steknu poverenje, što zauzvrat može da podstakne otvoreniji i iskreniji tok komunikacije tokom medijacije.

    Daniel Goleman, psiholog i svetski poznati stručnjak za emocionalnu inteligenciju, identifikovao je brojne veštine vezane za EQ—od kojih su sve izuzetno relevantne za posrednike:

    • • samosvest
    • • samokontrola
    • • prilagodljivost
    • • empatija i razumevanje drugih
    • • saradnju
    • • facilitacija
    • • upravljanje konfliktima
    • • vođstvo

    U okviru spektra EQ, nalazimo mnoge kompetencije koje će vam trebati da pomognete drugima da pronađu zajednički jezik i reše sporove.

    Ako posedujete visok nivo emocionalne inteligencije, imaćete prirodnu prednost kao posrednik.

  2. 2. VI STE EFIKASAN, EMPATIČAN KOMUNIKATOR

    Velike su šanse, ako je vaša emocionalna inteligencija jaka, jake su i vaše komunikacijske veštine. Za posrednike, komunikacijske veštine uključuju nekoliko ključnih sposobnosti:

    1. 1. Aktivno slušanje

      Aktivno slušanje podrazumeva pokazivanje govorniku da ste potpuno koncentrisani na ono što govore.

      Ne uskačete sa komentarima i ne zauzimate stranu, već dajete i verbalne i neverbalne znakove koji pokazuju pažnju i interesovanje. Ovo je ključno za izgradnju poverenja tokom medijacije i pokazivanje svim stranama da ste u potpunosti prisutni i da poštujete njihova tačka gledišta.

    2. 2. Empatija

      Ako ste dobri u aktivnom slušanju, verovatno ste dobri u demonstriranju empatije. Možete zamisliti kako je biti u poziciji druge osobe. “

      Ovo razumevanje pokazujete kontaktom očima, osmehom, neosuđujućim govorom tela i dozvoljavajući im da u potpunosti ispričaju svoju stranu priče.

    3. 3. Jasnoća i ubeđivanje

      Vi ste artikulisani i diplomatski. Možete efikasno sumirati ključne tačke, razjasniti nejasna pitanja i pomoći drugima da vide sporove iz različitih uglova.

      Ovo vas čini osobom koja prirodno rešava probleme—i verovatno je da ćete često rešavati sporove između porodice ili prijatelja.

      Kvalitetna obuka medijacije pomaže ambicioznim medijatorima da izgrade svoje prirodne veštine komunikacije i rešavanja sukoba.

      Razvićete još jače tehnike za uspostavljanje odnosa, rešavanje nestabilnih situacija i pomoć strankama na putu ka rešenju.

  3. 3. IMATE ODLIČNE ANALITIČKE SPOSOBNOSTI I VEŠTINE KRITIČKOG RAZMIŠLJANJA

    Ovo je ključna osobina za posrednike. U većini slučajeva, postoje ozbiljni problemi koji podstiču svaki sukob sa kojim se suočavate.

    Ova pitanja su često skrivena i moraju se delikatno otkriti (i rešavati) da bi posredovanje bilo uspešno.

    Ovo uključuje pažljivo ispitivanje, slušanje, analizu i ekstrapolaciju. Kao detektiv, moraćete da sastavite pravi izvor spora.

    Šta zapravo pokreće neprijateljstvo, ukorenjeno mišljenje ili nespremnost da se krene napred? Šta svaka stranka zaista želi?

    Posrednici moraju kopati duboko i podsticati stranke da stave svoje karte na sto. Ako ne možete da naterate učesnike da otkriju svoja prava interesovanja, ne može biti zadovoljavajućeg ishoda.

  4. 4. PEDANTNI STE I ORIJENTISANI NA DETALJE

    Do sada smo se uglavnom doticali veština komunikacije i rešavanja problema. Ali važno je napomenuti da posrednici takođe moraju razumeti i slediti pravne smernice koje regulišu praksu medijacije.

    Morate znati relevantne aspekte porodičnog prava, ugovornog prava, zakonodavstva na radnom mestu i kako da sastavite jasan Sporazum.

    Morate razumeti korake i procedure procesa posredovanja i biti u stanju da primenite te korake na svaki konflikt u kome posredujete.

    Akreditovana obuka o posredovanju će uključivati instrukcije u ovim oblastima, tako da ulazite u polje spremni da upravljate tehničkim i pravnim aspektima procesa medijacije.

  5. 5. IMATE DOBRE ORGANIZACIONE VEŠTINE I VEŠTINE UPRAVLJANJA VREMENOM

    Ljudi biraju medijaciju umesto parnicu jer je to obično brže i jeftinije. Ali to je tačno samo ako je posrednik efikasan i dobro organizovan.

    Da biste dobro obavili ovaj posao, morate biti tačni, držati proces na pravom putu, doći spremni na svaki sastanak i znati kada da završite sesiju koja je prestala da bude produktivna.

  6. 6. MOŽETE KONTROLISATI SVOJE EMOCIJE I OSTATI OBJEKTIVAN

    Posredovanje se koristi za rešavanje niza pitanja, uključujući razdvajanje i razvod, starateljstvo nad decom, sukobe na radnom mestu i ugovorne sporove. To su često emocionalno nabijene situacije u kojima su stranke uplašene, pod stresom i sklone ispadima.

    Posrednik mora „držati centar“— drugim rečima, biti onaj koji uvek ostaje miran, fokusiran i kontrolisan.

    Ovo može biti zaista teško, posebno ako se saosećate sa jednom stranom ili možda osuđujete drugu. Da bi bili efikasni, posrednici moraju ostati što objektivniji. Ako izgube emocionalnu kontrolu, rizikuju integritet celog procesa.

    Nagrađivani advokat i iskusni medijator, Sam Imperati, naglašava koliko je ova osobina važna za medijatore:

    • • „Posrednik mora biti potpuno objektivan u proceni dobijenih informacija... Mora da ima izuzetnu samokontrolu kako bi izbegao ispoljavanje istinskog besa, iritacije, saosećanja ili umora koji bi mogli da dovedu do toga da izgubi inicijativu tokom ispitivanja... da se emocionalno ne uključi u stranku."

    Imperati govori o tome koliko posredovanje može biti izazovno. Posrednici su takođe ljudi i prirodno skloni pristrasnosti. Kako ćete ostati nepristrasni ako neko izrazi uverenje koje je direktno u suprotnosti sa vašim vrednostima ili pogledom na svet?

    Kako ćete zadržati svoje emocije u tajnosti kada su sporovi u kojima posredujete tako emocionalno nestabilni?

    Uvidećete da su ovi i drugi izazovi u fokusu kvalitetne obuke o medijaciji. Potrebne su godine iskustva da bi se usavršila umetnost i nauka medijacije, ali kvalitetna obuka može pružiti praktične alate koji će pomoći procesu.

Postanite medijator za samo 5 dana zahvaljujući kvalitetnom prenošenju znanja od strane naših predavača koji imaju iskustva u praksi.